OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.164. Nieuw Jaars Editie. Correctie, ik heb een fout gemaakt en ben van 163 naar 165 gesprongen, dus hier is 164.

Standard

Marina en ik willen alle lezers van onze “overpeinzingen” een heel gelukkig en gezegend Nieuw Jaar toewensen, met veel van Gods tegenwoordigheid, vrede en kracht. Mogen jullie werkelijk Gods zegen ervaren, terwijl jullie je toewijden aan Hem om Zijn goede en perfecte wil te doen.

Toen ik jaren geleden in Californie, USA woonde, ontmoette ik enkele jonge mensen die aan het Prairie Bijbel Instituut (PBI) in Three HIlls, Alberta hadden gestudeerd. Verschillende malen hoorde ik hen iets zeggen over Maxwell 1:1. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik hen wat ze daarmee bedoelden. Zij vertelden mij dat Dhr. Maxwell, de stichter van het instituut zo dikwijls een bepaalde boodschap gaf dat de studenten het Maxwell 1:1 hadden genoemd. Ik vroeg hen wat die boodschap was en zij antwoordden, “Be balanced” (Wees evenwichtig). Ik ben het volledig met hem eens. Het is heel belangrijk evenwichtig te zijn in ons leven en niet door te slaan, noch naar de ene kant, noch naar de andere, en het is zeer belangrijk om daar aan herinnerd te worden bij de start van een nieuw jaar.

Prediker 3:1-8 zegt het zo goed, “Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd; er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven; een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te rukken, enz. Ik wil graag twee belanrijke dingen vernoemen die we in gedachten dienen te houden aan het begin van 2016. De apostel Paulus schrijft aan de Filipenzen in hoofdstuk 3:13, “Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, maar één ding doe ik: vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen voor mij ligt.” Ja, zeer zeker, het verleden vergeten en ons uitstrekken naar hetgeen voor ons ligt.

Tegelijkertijd legt de Bijbel heel veel nadruk op het herdenken. Keer op keer werden de Joden er aan herinnerd om te herdenken wat de Heer voor hen gedaan had, zie Deuteronomium. De psalmist zat diep in de put totdat hij zich herinnerde wat de Heer in het verleden gedaan had. Jezus vroeg ons aan Hem te blijven denken en stelde daarvoor het Avondmaal in.

Spreekt de Bijbel zichzelf dan tegen als Paulus zegt, “vergeten”, terwijl anderen zeggen, “herdenken.”? Nee, ik denk dat wat Paulus wil zeggen, is, dat we de slechte dingen uit het verleden moeten vergeten, zodat die ons niet teneer trekken, of zoals iemand gezegd heeft “het verleden is verleden omdat het verleden is.” De anderen bedoelen dat we het goede in herinnering brengen en er door bemoedigd worden. Beiden zijn waar, we hebben evenwicht nodig. Een goede manier om het Nieuwe Jaar te beginnen is om de slechte dingen van het verleden te vergeten en ons te concentreren op al de goede ervaringen die we gehad hebben, en dan God te danken en ons uit te strekken naar wat voor ons ligt: de Heer en een stervende wereld. Zorg dat u een verschil maakt!

Volgende week gaan we terug naar waar we waren, 1983…………..! (Ga naar Overpeinzingen).

 

MUSINGS OF AN “OLDER” MAN. Nr.165. Extra Christmas edition.

Standard

Was Jesus born on Dec.25? Certainly not. Then when was He born, can we know? Please read, very interesting and very beautiful.

Luke 2:8, “And there were shepherds living out in the fields nearby, keeping watch over their flocks at night.” December in Israel is also winter and can be cold. Sheep en shepherds would not be out then. They do go out sometimes by the end of February, but certainly during March and April, the Hebrew month called Nisan. Why were they watching their flocks at night? Because it was the time of the year, Spring time, that the lambs were born. Lambs are not born during the whole year, only at that time. The lambs born by Bethlehem were special because they were used for the temple sacrifices. And therefore, those shepherds who were actually priests were carefully watching for the birth of those lambs. Jesus, God’s Lamb was born in Bethlehem, as the sacrificial lamb. Isn’t wonderful, that Jesus was born and the first people to see Him were shepherds? So Jesus was born in the Hebrew month Nisan, our March/April period.

Can we narrow it down? Yes, but space does not allow me to go into detailed explanations, suffice to say that one is able to figure out a time by looking at the stars, of which there was something special in the year 6 BC, which caused the magi to travel to Israel. It is also possible to figure out the time by starting with the ministry in the temple of Zacharias, the father of John the Baptist. And there are other clues. There is an early church writing in the Vatican archives, with a statement that Jesus was born in the month Nisan, but this is censored.

There are many “pictures” of Jesus in the O.T., the most perfect one is the Tabernacle, God dwelling among us. John 1:14, “The Word became flesh and made his dwelling among us.” Jesus “tabernacled” among us. The tabernacle was built in nine months. How long was Jesus in Mary’s womb? Nine months. When was the tabernacle finished? On the first of Nisan when God instituted that date as the beginning of the year. Nisan means beginning, or a new begin. When was Jesus born? I believe on the first of Nisan, 6 BC., there was a new begin, even the calendar changed from BC to AD.

When we allow Jesus to be born in us, which the Bible calls “being born again”, there is a new begin, “old things have passed away, all things have become new.” Do you know and have you experienced what I am talking about? The date of His birth is not really that important, but whether He has come into our hearts, is very much so…………………..! (Go to Musings).

 

 

OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.165. Extra Kerst editie.

Standard

Werd Jezus geboren op 25 december? Zeer zeker niet. Wanneer dan wel? Lees a.u.b., heel interessant en mooi.

Lukas 2:8, “En er waren herders in diezelfde landstreek, die zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudde.” In Israel is december ook een wintermaand en kan het koud zijn. Herders en schapen gaan dan niet buiten. Soms gingen ze uit de stal eind februari, maar zeker in maart/april, in Hebreeuws, de maand Nisan. Waarom hielden ze wacht over de kudde ‘s nachts? Omdat het de tijd van het jaar was, het voorjaar, wanneer de lammetjes geboren werden. Lammetjes worden niet door het gehele jaar geboren, alleen maar gedurende deze periode. En de lammetjes die bij Bethlehem geboren werden waren heel speciaal omdat zij gebruikt werden voor de tempel offeranden. Om die reden waren de herders, die priesters waren, heel voorzichtig met de geboorte van die lammeren. Jezus, Gods Lamb werd geboren in Bethlehem als het Lamb dat geoffered zou worden. Is het niet mooi dat de eerste mensen die Jezus zagen herders waren? Dus werd Jezus geboren in de maand Nisan, op onze kalender maart/april.

Maar kunnen we preciezer zijn? Jazeker, maar omdat dit niet te lang mag worden, moet ik mij beperken in mijn uitleg. Laat het volstaan te zeggen dat men de tijd kan uitmaken aan de sterren die een speciale opstelling hadden in het jaar 6 BC, hetgeen de magiers bewoog naar Israel te reizen. Ook komt men op een bepaalde tijd uit als men begint te rekenen bij de dienst van Zacharias, de vader van Johannes de Doper, in de tempel. En er zijn nog aanwijzingen. Er is bijvoorbeeld een manuscript van de vroegste gemeente in de archiven van het Vatikaan, met de zin dat Jezus in de maand Nisan geboren is, maar dit is gecensureerd.

Er zijn veel beelden van Jezus in het O.T., maar de meest volmaakte is de Tabernakel, God die onder ons woont. Joh.1:14, “Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond” (getabernakeld). De tabernakel werd in negen maanden gebouwd. Hoelang was Jezus in Maria’s baarmoeder? Negen maanden. Wanneer was de tabernakel volledig af? Op de eerste dag van Nisan, toen God deze datum instelde als het begin van het nieuwe jaar. Nisan betekent begin. Wanneer was Jezus geboren? Ik geloof op de eerste dag van Nisan van het jaar 6 BC, toen was er een nieuw begin, zelfs de kalender veranderde van BC naar AD.

Wanneer we Jezus geboren laten worden in ons, hetgeen de Bijbel de “wedergeboorte” noemt, is er een nieuw begin, “het oude is voorbijgegaan, zie het nieuwe is gekomen.” Weet u en hebt u ervaren waar ik over spreek? De datum van Zijn geboorte is eigenlijk niet zo heel belangrijk, maar of Hij geboren is in ons hart, dat wel………………..! (Ga naar Overpeinzingen).

 

 

OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.163. (Extra editie)

Standard

R.Haverkamp's avatarrichardandmarina

Nr.162 eindigde met: “……….hoe wij de echtheid van God ervaren hebben, Zijn tegenwoordigheid, Zijn leiding, Zijn voorzieningen, Zijn bescherming, Zijn trouw en Zijn zegen en daar gaan we dan ook de volgende keer op terug komen……….!”

Maar dat betekent niet dat God ons altijd behoedt van moeilijkheden, beproevingen en problemen, maar Hij helpt ons er wel door. Vergeef mij a.u.b. dat ik even vooruit spring naar nu, 12-18-2015. Vier weken geleden gaf onze dokter, na bemerkt te hebben dat Marina bloed aan het verliezen was, de opdracht een colonoscopie te doen. Dit was nogal een beproeving voor Marina, vooral de voorbereiding. Ze moest iets drinken dat haar voordurend naar het toilet deed gaan om haar darmen te reinigen. De volgende dag gingen we naar de vierde verdieping van de kliniek voor de colonoscopie. De verpleegster zei mij naar beneden te gaan en daar te wachten, ze zouden Marina wel…

View original post 336 more words

MUSINGS OF AN “OLDER” MAN. Nr.163. (Extra edition)

Standard

R.Haverkamp's avatarrichardandmarina

Nr.162 ended with: “………..how we experienced the reality of the living God, His presence, His guidance, His provisions, His protection, His faithfulness and His blessings and we’ll come back to that the next time…………….!” (See richardandmarina.net).

This doesn’t mean that God always saves us from difficulties, trials and troubles, but He does help us through them. Please forgive me for making a big leap to the present, 12-18-2015. Four weeks ago our doctor, after discovering that Marina was losing blood, ordered a colonoscopy. It was quite a trial for Marina, especially the preparation for this, having to drink some stuff to clear out the intestines. The next day we went up to the fourth floor of the hospital for the colonoscopy. The nurses told me to go down to the main floor and wait there, they would bring Marina down when she was finished.

But she didn’t come, instead a…

View original post 304 more words

OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.161.

Standard

Nr.160 eindigde met: “Eind ’83 kwamen we terug naar België en waren we opnieuw getuigen van het werk van Gods Geest in de levens van mensen, en in de groei van de gemeenten, erg opwindend…………….!” (Zie richardandmarina.net).

Vanaf 1 january 1984 kwam alles weer op volle gang en er was veel beweging. Gedurende de volgende tien jaar zouden er nog eens zo’n tien gemeenten opgestart worden en een aantal nieuwe werkers er bij komen. Behalve het houden van evangelisatie Bijbelstudies, was er ook het werk met de gemeenten, vooral de opleiding van leraren en leiders. Er werden conferenties gehouden, doopdiensten, zomerkampen, als ook jeugd weekeinden, en er werd ook een één zaterdag op de maand Bijbelschool gestart op twee plaatsen. Een in de molen in Beerse voor de mensen uit die omgeving en uit Limburg, de tweede in Gent voor de mensen van regio’s Antwerpen, Oost en West Vlaanderen. Zo’n 175 mensen namen daar aan deel. We wandelden door bijna alle bijbelboeken en behandelden kerkgeschiedenis en andere vakken. Velen werden hierdoor gezegend, opgebouwd en groeiden in hun geloof en christelijk leven.

Weet ge, beste lezer, ik volg het nieuws elke dag omdat ik wil weten wat er in de wereld gaande is, maar ik word soms zo moe van al het slechte nieuws dat we te horen en zien krijgen, terwijl we niet beseffen dat er zoveel goede dingen gebeuren over de gehele wereld. Wanneer ik terug denk  aan die jaren in België, aan de mensen die tot bekering kwamen, levens die zo veranderden, gebroken relaties en huwelijken die hersteld werden en de vele andere wonderlijke dingen die er gebeurden, dan loof ik de Heer.

En ook nu in 2015, terwijl er zoveel kwaad is in de wereld, gebeuren er zoveel goede dingen. Iedere dag worden er tenminste 80.000 mensen christen terwijl het atheisme er 300 per dag verliest. Nog nooit zijn er zoveel christenen in de wereld geweest als nu. Zo’n 3.500 nieuwe gemeenten ontstaan iedere week over de ganse wereld. En dat niet alleen, maar er worden zoveel goede dingen gedaan door christenen overal, in plaatsen met nood, zoals gevangenissen, ziekenhuizen, weeshuizen, opvangtehuizen, enz. Er zijn zoveel christelijke organisaties die hulp verlenen aan mensen in Afrika, Azië, het Midden Oosten en andere plaatsen. 545 milliard dollars worden per jaar aan christelijke organisaties gegeven, dat komt uit op 1.5 miljard dollar per dag! Meer dan 71 miljoen bijbels worden dit jaar verspreid. Maar deze zaken halen niet de headlines in onze kranten en op TV, en toch gebeuren ze, geloofd zij de Heer. O ja, beste vrienden, wij staan aan de winnende kant en onze Heer Jezus  Christus zal uiteindelijk triomferen over al het kwaad en ik word daar opgewonden over, hallelujah…….! Ik hoop dat u één van ons bent?! (Ga naar Overpeinzingen).

 

 

Dank u.

Standard

R.Haverkamp's avatarrichardandmarina

We willen heel graag iedereen die gereageerd heeft op mijn post over Marina’s kanker, echt bedanken. Dank u voor uw medeleven, bemoedigende woorden en gebeden, allemaal geweldig gewaardeerd. Gisteren, vrijdag hebben ze bloedonderzoek gedaan. Op 3 december krijgt ze een Cat Scan om te zien of de kamker uitgezaaid is en op 11 december zien we de chirurg voor een consultatie.  Wij verblijden ons in de Heer, wetende dat Hij alles onder controle heeft. “Wees niet bevreesd, want Ik ben met u.”

View original post

Thank you.

Standard

We very much want to thank everyone who wrote a comment on our page after I posted the news about Marina’s cancer. Thank you all for your compassion, encouraging words and prayers, they were much appreciated. Yesterday, Friday, Marina had blood taken. On December 3 she will have a Cat Scan to see whether the cancer has spread and on Dec.11 we will meet with the surgeon for consultation. We are rejoicing in the Lord, knowing that He is in control. “Fear not, for I am with you.”

Dank u.

Standard

We willen heel graag iedereen die gereageerd heeft op mijn post over Marina’s kanker, echt bedanken. Dank u voor uw medeleven, bemoedigende woorden en gebeden, allemaal geweldig gewaardeerd. Gisteren, vrijdag hebben ze bloedonderzoek gedaan. Op 3 december krijgt ze een Cat Scan om te zien of de kamker uitgezaaid is en op 11 december zien we de chirurg voor een consultatie.  Wij verblijden ons in de Heer, wetende dat Hij alles onder controle heeft. “Wees niet bevreesd, want Ik ben met u.”