OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.175.

Standard

Nr.174 eindigde met: “Op Paaszondag, 26 maart, 1989 hielden we onze eerste zondagsdienst in de sportzaal van de lagere school in Alma, een nieuwe gemeente was opgestart, Jezus moet zich verheugd hebben………………….!” (Zie richardandmarina.net).

Tot eind juni bleef de gemeente samenkomen in de school, maar omdat die niet gebruikt kon worden gedurende de zomermaanden, kwamen we overeen met de Presberiaanse Kerk om hun gebouw te huren, en dit gedurende 7 1/2 jaar. Maar toen de school bijgebouwd had, ging de gemeente terug daar samenkomen voor 3 1/2 jaar. In November van ’92 werd een stuk grond aangekocht, en om een lang verhaal kort te houden, op 10 september 2000 werd de eerste dienst gehouden in het nieuwe gebouw. Iedere keer als ik nu door Alma voorbij dat gebouw rij, dank ik de Heer voor wat Hij gedaan heeft. Er komen nu zo’n 150 tot 200 mensen naar deze kerk. Natuurlijk waren wij daar alleen maar de eerste twee jaar. Gedurende de zomer van ’89 hielden we een bijbelclub buiten op het gazon van een boerderij. Marina met de hulp van anderen leidde dit en het was geweldig. We hadden een fantastische afsluiting waar veel ouders en anderen naar toe kwamen.

Gedurende ons verblijf in Canada waren we niet inactief, we hielpen met de nieuwe gemeente en daarnaast sprak ik op een aantal conferenties in Canada en de VS, alsook in vele gemeenten. Ik ging ook nog tweemaal voor ongeveer twee maanden naar België and andere Europese landen om op conferenties te spreken.

Terugkomend in Canada was zo anders als vorige malen wanneer wij op “verlof” kwamen en dan bij onze vrienden Len en Vi Bearinger verbleven op de boerderij, waar onze kinderen veel plezier hadden met de kleine zwart witte biggetjes en wij allemaal genoten van aardbeien, perziken met room en zoete mais. Nadat de Bearinger’s naar Elmira verhuisd waren, verbleven wij daar bij hen. We dankten de Heer voor hun gastvrijheid.

Maar nu kwam ik terug naar ons eigen appartement waar Marina en Rosa op mij zaten te wachten. Rosa’s lichamelijke conditie was aan het verslechteren en we konden maar niet de juiste hulp voor haar vinden. Het was heel moeilijk en frustrerend. Toen ik nog alleen in België  was belde ik Marina op een bepaald ogenblik en zij begon te huilen en zei, “Waarom moeten wij zendelingen zijn?” Het brak bijna mijn hart. Toen ik eenmaal terug was in Elmira, werd ik zo wanhopig, dat ik een briefje schreef en naar één van de oudsten bracht, waarin stond dat ik ging stoppen met zendeling te zijn en hier in Canada werk ging zoeken om bij Rosa te kunnen blijven………………….! (Ga naar Overpeinzingen).

 

MUSINGS OF AN “OLDER” MAN”. Nr.174.

Standard

Nr.173 ended with, “Towards the end of 1988 and into ’89, we started meeting on Monday evenings in a hall in Alma and I led a study on church doctrines and practices, and after the study we would discuss these. It was an exciting time, what would come of this and was this really of the Lord……….?” (See richardandmarina.net).

You may wonder why I almost seem to be obsessed with starting new churches? Not hard to guess, Jesus had said, “I will build my church” and on the day of Pentecost the Holy Spirit came to do just that. And reading on in Acts we see the planting of churches all over the then known world.

What is the importance of the church? 1. It is God’s dwelling place on earth, Eph.2:22. 2. It is God’s home and training ground for the believer, Eph.5:11-16, and 3. It is God’s testimony on earth, 1Tim.3:14,15. Or as Dr. Jay Kesler has put it so well:

  1. The church is the only institution dealing with ultimate issues, such as: death, judgment, relationships, purpose, lasting priorities, meaning in life, identity, heaven and hell.
  2. The church provides perspective that gives dignity to mankind. We live in a day in which man has become a means rather than an end. This creates a desperate sense of inner worthlessness. The church counteracts this insidious message.
  3. The church provides a moral and ethical compass in the midst of relativism. Like a swamp of murky, slimy water, our society has either rethought, resisted or completely rejected absolutes. Not the church! It still stands on the timeless bedrock of Scripture.
  4. The church is the only place to find true community, healing, compassion and love. It is here people care, really care, not because of status or money, but because the Spirit of God is at work, weaving together the lives within the body.
  5. The church (like no other institution) has provided motivation for the most lasting, unselfish, essential, courage’s ministries on earth. Schools, hospitals, halfway houses, orphanages, leprosariums, missions, etc.…………

Stephen Olford, a famous English/American preacher said this: “The gospel is the most powerful means to change society.” And it is the church that has the gospel.

Bill Hybels has said: “The local church is the hope of the world and its future rests primarily in the hands of its leaders.” And also, “Strong, growing fellowships can change the course of history.” And that has happened and still is happening all over the world, praise God. So, don’t you get excited after reading all this? Every Christian ought to be involved in serving in the church in some way.

The work in Alma continued to grow. We held home Bible studies where I taught the adults and Marina the children in a separate room. On Easter Sunday, March 26, 1989, we held our first Sunday service in the gym of the Alma public school, a new church had been started, Jesus must have rejoiced…………………..! (Go to Musings).

 

OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.174.

Standard

Nr.173 eindigde met: “Tegen eind 1988 en begin ’89 hielden we samenkomsten in een zaal in Alma en gaf ik studies over gemeentebeginselen en praktijken, en daar werd dan samen over gediscussïeerd. Het was een opwindende tijd, waartoe zou dit leiden en was dit echt van de Heer…………….?” (Zie richardandmarina.net).

U vraagt zich misschien af hoe het kwam dat ik zo bezeten scheen te zijn nieuwe gemeenten te stichten? Niet moeilijk, Jezus had gezegd, “Ik zal mijn gemeente stichten” en met Pinksteren kwam de Heilige Geest om juist dat te doen. En wanneer we verder lezen in Handelingen zien we hoe er overal in de toen bekende wereld gemeenten gesticht werden. Wat is het belang van de gemeente? 1. Het is Gods woonplaats op aarde, Ef.2:22. 2. Het is Gods huis en opleidingsbasis voor de gelovige, Ef.2:19; Ef.4:11-16, en 3. Het is Gods getuigenis op aarde, 1Tim.3:14-15. Of zoals Dr. Jay Kesler het zo duidelijk gezegd heeft:

  1. De gemeente is het enige instituut dat handelt met ultimatieve zaken zoals, dood, oordeel, relaties, doeleinden, blijvende prioriteiten, zin van het leven, identiteit, hemel en hel.
  2. De gemeente voorziet in een perspectief dat waardigheid geeft aan de mensheid. In een tijd waarin de mens gezien wordt als een machine, een nummer, een iets uit het niets gekomen.
  3. De gemeente heeft een moreel en ethisch kompas midden in de betrekkelijkheid. Als een moeras van donker, slijmerige water; zo heeft onze maatschappij absolute waarden weerstaan, ja zelfs totaal verworpen. Maar zo niet de gemeente, zij staat nog steeds op de tijdloze en onveranderde rots der heilige Schrift.
  4. De gemeente is de enigste plaats waar men ware gemeenschap, genezing, medelijden en liefde vindt. Hier geven mensen werkelijk om elkaar en dat niet omwille van positie of geld, maar omdat Gods Geest aan het werk is levens met elkaar in het lichaam te verbinden.
  5. De gemeente heeft zoals geen ander, motivatie gegeven voor de meest blijvende, onzelfzuchtige, essentiële en moedige bedieningen op aarde. Scholen, klinieken, opvangtehuizen, melaatsentehuizen, afkickcentra, gevangenisbezoeken, allerlei missies, enz. enz.

Stephen Olford, een beroemde Engels/Amerikaanse prediker zei: “Het evangelie is het krachtigste middel om de samenleving te veranderen.” En de gemeente is de drager van dat evangelie.

Bill Hybels heeft gezegd: “De plaatselijke gemeente is de hoop van de wereld en haar toekomst ligt in de handen van haar leiders.” En ook, “Sterke, groeiende gemeenschappen kunnen de loop van de geschiedenis veranderen.” En dat is al gebeurd en het neemt nog steeds plaats over de gehele wereld, geloofd zij de Heer. Wordt u niet opgewonden als u dit leest? Iedere christen dient actief te zijn in een plaatselijke gemeente.

Het werk in Alma bleef groeien. We hielden bijbelstudies aan huis, waar ik de volwassenen onderwees en Marina de kinderen in een andere kamer. Op Paaszondag, 26 maart, 1989 hielden we onze eerste zondagsdienst in de sportzaal van de lagere school in Alma, een nieuwe gemeente was opgestart, Jezus moet zich verheugd hebben………………………….! (Go to Overpeinzingen).

 

 

MUSINGS OF AN “OLDER” MAN”. Nr.173.

Standard

Nr.172 ended with, “ Scripture mentions about 25 gifts of the Spirit, do you know yours and are you using yours? What are you living for and what are you really here for…………? (See richardandmarina.net).

“But He said to them, “Let us go into the next towns, that I may preach there also, because for this purpose I came forth.” Mark 1:38. Jesus knew why He was here, He knew what His purpose was. What about you, do you know why you are here, do you know what your, or rather, God’s purpose is for you? “Let us go into the next towns” Jesus said, and in Matt.9:35 we read, “Then Jesus went about ALL the cities and villages,” teaching, preaching and healing! Wow! What a missionary He was. When we went to Belgium it was our desire to see a church started in every city and town. I still have that desire, and oh, how I wish I could be back in Belgium, preaching in cities and towns, but that is not possible and we have to leave it to others to do that. And they are. We have heard of more people being saved, baptized and added to the churches in Belgium, and we have also heard of new workers coming in and new assemblies being started, praise God. It showed that it was not our work, but His, and it would carry on without us, praise God!

Even though I was happy to preach and hold Bible studies in assemblies in different places, our hearts were burdened for church planting as we believed the Lord had called us to that. And I was, and still am, firmly convinced that the planting of churches the best and fastest way is to evangelize the world and therefore it was a joy to help some established churches grow. The full-time worker at Woodside Bible Chapel here in Elmira left and I was able to assist the elders in visitation and preaching. But what about a new church? Would the Lord use us here to start a new church as we had done in Belgium? It was my constant prayer. I talked to one of the elders at our home church, a dear brother, Abner Frey, who is now, after a battle with cancer, with the Lord, and he had a vision for that too. We talked and prayed together and I started visiting people in and around Alma, Ontario, not far from Elmira. After some time there were a number of people interested in starting up a new work. Towards the end of 1988 and into ’89, we started meeting on Monday evenings in a hall in Alma and I led a study on church doctrines and practices, and after the study we would discuss these. It was an exciting time, what would come of this and was this really of the Lord……….?

OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.173.

Standard

Nr.172 eindigde met: ” De Schrift vernoemt ongeveer 25 verschillende gaven van de Heilige Geest, kent u de uwe en gebruikt u die ook? Waar leeft u voor en wat doet u hier eigenlijk……..? (Zie richardandmarina.net).

“En Hij zeide tot hen, laten wij elders heengaan, naar de naburige plaatsen, opdat Ik ook daar predike; want daartoe ben ik uitgegaan (gekomen).” Marcus 1:38. Jezus wist waarom Hij hier was, Hij wist waarom Hij gekomen was. Hoe staat het met u? Weet u waarom u hier bent en wat Gods doel met u is? “Laten we elders heengaan, naar de naburige plaatsen” zei Hij. In Matt.9:35 lezen we, “En Jezus ging ALLE steden en dorpen langs” en leerde en verkondigde en genas. Wauw! Wat een geweldige zendeling was Hij. Toen wij naar België gingen was het ons verlangen een gemeente te stichten in iedere stad en ieder dorp. Ik heb nog steeds dat verlangen en o, wat zou ik graag terug zijn in België om in steden en dorpen te prediken. Maar dat is niet mogelijk en we moeten het nu overlaten aan anderen. En zij doen het ook! Wij hebben gehoord dat er meer mensen de Heer hebben leren kennen, gedoopt en aan de gemeenten in België toegevoegd zijn. Er zijn nieuwe werkers bijgekomen en nieuwe gemeenten gesticht, prijs de Heer. Het toont dat het niet ons werk was of is, maar Zijn werk, en dat het kan doorgaan ook zonder ons. Geloofd zij de Heer!

Ook al was ik blij met het mogen prediken en bijbelstudies houden in gemeenten in verschillende plaatsen, onze harten gingen uit naar gemeentestichting omdat we geloofden dat de Heer ons daartoe geroepen had. En ik was toen, en ben nog steeds, rotsvast overtuigd dat gemeentestichting de beste en snelste manier is om de wereld te bereiken met het evangelie, en daarom was het ook een vreugde al bestaande gemeenten te mogen helpen groeien. De voltijdse werker van de Woodside Bible Chapel hier in Elmira ging weg en ik mocht de oudsten bijstaan met huisbezoeken en prediken. Maar wat van een nieuwe gemeente? Het was mijn aanhoudend gebed. Ik sprak met één van de oudsten van onze thuisgemeente, een geliefde broeder, Abner Frey, die nu, na zijn strijd met kanker, bij de Heer is, en hij had visie voor wat er op mijn hart lag. We spraken met elkaar en baden samen en ik begon mensen in de omgeving van Alma, niet zo ver van Elmira, te bezoeken. Na enige tijd waren er een aantal mensen geïnteresseerd in het opstarten van een nieuwe gemeente. Tegen eind van 1988 en begin ’89 hielden we samenkomsten in een zaal in Alma en gaf ik studies over gemeentebeginselen en praktijken, en daar werd dan samen over gediscussïeerd. Het was een opwindende tijd, waartoe zou dit leiden en was dit echt van de Heer…………….?

 

 

MUSINGS OF AN “OLDER” MAN”. Nr.171.

Standard

Nr.170 ended with,” Yes God is real indeed, we can certainly testify to that, He can be trusted. My trip to Belgium was to be repeated and that summer Marina and I, and Rosa, who was still well enough at that time, would travel to Europe for something very special………………..!” (See richardandmarina.net).

Wedding bells were ringing! Yes, our second daughter Lily was going to get married to a fine Belgian young man, Bart Vanhyfte, on August the 6th, 1988. So in July, Marina, Rosa and I flew to Belgium to prepare for the wedding, but also to move everything out of our house in Lovendegem, where we had lived for about 12 years. Lily and Renee had been living there the last 1 1/2  years, but now Lily was moving out and Renee also, who was moving into a student house in Ghent, not far from where Lily and Bart had rented a house. We took all our stuff to the church building in Eeklo, which had a large attic where everything could be stored. Some of this was done before the wedding and the rest after. Renee was a tremendous help as she really knows how to pack. We are always amazed as to how much she can get into a suitcase or back pack.

The wedding took place on one of the hotter days of that summer in Belgium in an upstairs meeting room above a restaurant. There were many people present, including relatives from Holland. In Belgium people get married officially at the city hall, after which usually a church service follows. It also happens that people get married “before the law” (as some call it) on Friday and in church on Saturday, after which there is the wedding feast. We had a wonderful service and experienced the Lord’s presence and blessing, how thankful we were. There was a reception afterwards. Lily and Bart went on their honeymoon and after they came back, Marina and Rosa returned to Canada and I stayed to help Renee get settled in and she helped finishing up packing and storing things, after which I flew back to Canada. The separation was difficult for us all.

It was at the beginning of September that I left Belgium with a heavy heart, wondering when we would be back and even, whether we would come back. Arriving in Canada and living in an apartment with a dear daughter who had an unknown illness, for which there seem to be no help, I spent many evening hours walking the streets of Elmira, crying to God for help and asking Him what His will was for us. Was this the work of the enemy to keep us out of Belgium? The apostle Paul wrote to the Thessalonians that he “wanted to come to them time and again, but Satan hindered us” and, strangely enough, God allowed it. It was not easy, not for Marina and me and certainly not for Rosa. But God…………! (Go to Musings).

 

OVERPEINZINGEN VAN EEN “OUDERE” MAN. Nr.171.

Standard

Nr.170 eindigde met: ” Ja, God is echt, daar kunnen wij waarlijk van getuigen, Hij kan vertrouwd worden. Mijn verblijf in België zou herhaald worden en die zomer reisden Marina, Rosa, die toen nog sterk genoeg was, en ik naar Europa voor iets heel belangrijks………….! (Zie richardandmarina.net).

Er was een bruiloft op komst. Ja, onze tweede dochter Lily ging op 6 augustus 1988 trouwen met Bart Vanhyfte, een fijne Belgische jongeman. En zo vlogen Marina, Rosa en ik naar België om die bruiloft voor te bereiden, maar ook om alles uit het huis in Lovendegem waar we zo’n 12 jaar hadden gewoond, en waar Lily en Rini de laatste 1 1/2 jaar hadden verbleven, te verhuizen naar de zolder van het gebouw van de christengemeente in Eeklo. Omdat Lily ging trouwen en Rini in een studentenhuis in Gent niet ver van waar Bart en Lily een huis gehuurd hadden, ging wonen en wij teruggingen naar Canada, hadden we dat huis niet meer nodig. Een deel van deze verhuis gebeurde voor de trouw en een deel daarna. Rini was een geweldige hulp, daar zij weet hoe dingen in te pakken. We staan altijd weer verbaasd hoeveel zij in een koffer of rugzak weet te krijgen.

De bruiloft vond plaats op één van de warmste dagen die zomer in België in een zaal boven een restaurant. Er waren veel mensen aanwezig, waaronder ook familieleden van mij uit Nederland. In België huwen mensen voor de wet in het stadhuis, waarna er een kerkdienst volgt. Sommigen trouwen voor de wet op vrijdag en in de kerk op zaterdag, waarna het feest volgt. We hadden een fantastische dienst en ervoeren echt de aanwezigheid en zegen van de Heer, we waren heel dankbaar. Na de dienst was er een receptie. Bart en Lily gingen op huwelijksreis en na hun terugkeer vertrokken Marina en Rosa terug naar Canada. Ik bleef om Rini te helpen met het gereedmaken van haar kamer in het studentenhuis en zij hielp mij om de laatste dingen van ons huis naar Eeklo te brengen, waarna ik terugvloog naar Canada. Het uiteengaan was moeilijk voor ons allen.

Het was begin september toen ik België verliet met een bezwaard hart, mij afvragende wanneer we hier terug zouden komen, en, of we wel zouden terugkeren. In Canada op een appartement wonen met een lieve dochter die een onbekende ziekte had, waarvoor er geen hulp scheen te zijn, wandelde ik vele avonden de straten van Elmira, tot God roepende voor hulp en voor Zijn wil voor ons. Was dit het werk van de vijand die ons uit België wilde houden? De apostel Paulus schreef aan de Thessalonicenzen dat hij dikwijls bij hen had willen komen, maar “verhinderd werd door de Satan” en God stond dit toe. Het was heel moeilijk, voor Marina en mij, maar vooral ook voor Rosa. Maar God………! (Ga naar richardandmarina.net).

 

MUSINGS OF AN “OLDER” MAN”. Nr.170.

Standard

Let’s go back to Nr.167, which ended with,” In 1987 we returned to Canada, this time for quite an extended, and also a difficult and trying period, when our faith was severely tested, but more about that next time………! (See richardandmarina.net).

I wrote about the health problems of our oldest daughter Rosa. Because of her we lived in Canada for the next three years, but I was gone a lot of the time. Allow me to say just a little more about Rosa’s illness. At that time it was not really accepted as an illness, but said to be something psychological. That has all changed and I recently read an article with the title, “It’s time for doctors to apologize to their M.E. patients. For too long the medical community has dismissed ‘Chronic Fatigue Syndrome’ or M.E. as a mental illness which can be cured with therapy and exercise.” (See nr.168.)

M.E. is Myalgic Encephalopathy or Myalgic Encephalomyelitis, see: http://www.thegracecharityforme.org/what.asp. A major report from the prestigious US Institute of Medicine has concluded that M.E. is a “serious, chronic, complex, systemic disease that can profoundly affect the lives of patients. M.E. is not a psychological problem.” It is estimated that CFS/ME affects about 1 in 300 people in the UK, possibly more. So we need to realize that there may indeed be people around us coping with this, and one of their biggest problems is, not being understood. Dear friends, there are a lot of hurting people with all kinds of problems all around us and they need our love and sympathy. Jesus came to heal, we are here in His place.

During the first while that we were back in Canada in ’87, our first concern was looking for help for Rosa. After the summer our other two daughters, Lily and Renee went back to Belgium to continue their studies and work, living in our house, and as Lily had her driver’s license, using our car to get around. At the beginning of January ’88 I went back to Belgium for about six weeks, preaching, meeting with workers and church leaders and speaking at a conference in another European country. The Lord blessed and provided, we were always amazed at His provisions, He knew what we needed and put it upon the hearts of His people to support us. Gifts came in from people we had never met, really amazing! Yes God is real indeed, we can certainly testify to that, He can be trusted. My trip to Belgium was to be repeated and that summer Marina and I, and Rosa, who was still well enough at that time, would travel to Europe for something very special………………..! (Go to Musings).